Woo-hulp 1: dien je verzoek in!
1. Is een Woo-verzoek geschikt voor jouw situatie?
Iedereen heeft het recht om bij de overheid een verzoek om informatie in te dienen. Zo’n verzoek noem je een Woo-verzoek.
Let op: als de overheid naar aanleiding van jouw Woo-verzoek documenten openbaar maakt, zijn die documenten voor iedereen in te zien. Als je persoonlijke informatie over jou zelf wilt opvragen is een Woo-verzoek daarom minder geschikt.
2. Is de informatie die je zoekt al openbaar?
Over de meeste onderwerpen is al openbare informatie beschikbaar. Op overheidswebsites bijvoorbeeld. Soms hebben anderen zelfs al een Woo-verzoek gedaan naar dezelfde informatie. Informatie die al openbaar is, kun je niet opvragen met een Woo-verzoek. En waarom zou je ook? Maar de overheid moet jou wel helpen bij het vinden ervan. Want dat kan nog knap lastig zijn.
Let op: openbare overheidsinformatie is erg versnipperd. Er is nog geen centrale website die betrouwbaar en volledig is.
3. Over welk onderwerp wil je informatie?
Als je overheidsinformatie wilt opvragen, moet je kunnen uitleggen waar je naar op zoek bent. Anders is je Woo-verzoek ’te algemeen’ en kan het worden afgewezen.
Let op: ‘alle informatie over het woonbeleid van de gemeente’ is te breed. Beter: ‘alle informatie over de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk op het voormalige industrieterrein X’.
4. Welke documenten over dit onderwerp zoek je?
De informatie die je zoekt, moet in een ‘document’ staan. Notulen van vergaderingen, memo’s en notitites van ambtenaren en rapporten zijn natuurlijk documenten. Maar dat geldt ook voor e-mails, WhatsApp-berichten, video’s, PowerPoint-slides en brochures van aannemers. Letterlijk alles waarmee informatie op welke wijze dan ook is vastgelegd. De documenten moeten al bestaan op het moment dat je het verzoek doet.
Let op: als iets alleen mondeling is besproken, kun je het niet via de Woo opvragen. Als er aantekeningen van het gesprek zijn, kun je die wel opvragen.
5. Bij welk bestuursorgaan moet je zijn?
Een Woo-verzoek richt je niet aan ‘de’ overheid, maar aan een bepaalde instantie of organisatie die daar onderdeel van uitmaakt. Zo’n organisatie of afdeling noem je een ‘bestuursorgaan’.
Let op: bestuursorganen heten soms anders dan je zou denken. ‘De gemeente’ is geen bestuursorgaan. De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad zijn dat wel. Toch gaat het ook goed als je je Woo-verzoek richt aan ‘de gemeente’.
6. Hoe kan ik mijn Woo-verzoek naar de overheid sturen? En hoe moet het er dan uit zien?
Als de juiste instantie (bestuursorgaan), het onderwerp en gewenste documenten bekend zijn, kun je het Woo-verzoek indienen. Je mag zelf weten hoe jouw Woo-verzoek eruit ziet, zolang het duidelijk is welke informatie je opvraagt en waar de overheid de informatie naar toe moet sturen.
Let op: indienen kan op heel veel verschillende manieren. Per post, digitaal, bij het loket en zelfs mondeling.
7. Gefeliciteerd, je hebt een Woo-verzoek ingediend! Wat nu?
Nadat jouw Woo-verzoek is ontvangen, heeft het bestuursorgaan vier weken de tijd om te reageren. Bij Woo-verzoeken die veel tijd kosten, mag de overheid twee weken later reageren.
Als het verzoek onduidelijk is, moet de overheid binnen twee weken contact met je opnemen. Het is verstandig om sowieso na twee weken zelf contact op te nemen om te checken of alles goed verloopt.